diumenge, 13 de desembre del 2009

4. AVALUACIÓ DE RECURSOS PER TREBALLAR LA INTERCULTURALITAT EN LÍNIA

4.1 INFORME FINAL:

En la realització de la PAC3 he avaluat la webquest del portal www.phpwebquest.org, I tu què creus? Estereotips als centres educatius.

El motiu de l'elecció és que hi ha poques webquests que treballin la interculturalitat amb el professorat i crec que és una tasca prèvia i molt necessària en l'educació actual; ja que els docents en les seves classes són grans transmissors de valors, ja siguin interculturals, multiculturals, etnocèntrics, assimilacionistes, homogeneïtzadors...

Si els educadors i professors són els que han de treballar, dins l'escola i els instituts, amb el nens i joves la interculturalitat, bé hauran ells de fer un treball anterior per alliberar-se de prejudicis socials que ens tanquen a conèixer, comprendre, comunicar, intercanviar, integrar i conviure en una societat pluricultural com és la nostra.

Des d'un punt de vista psicopedagògic aquesta webquest és un bon recurs, ja que podríem dir que la proposta de les activitats busca que els seus usuaris, els docents, tinguin un paper actiu en l'aprenentatge, tot construint-lo ells mateixos, a partir de les seves experiències, sentiments, opinions...que les pròpies activitats fomenten.

Les activitats que es proposen en el procés d'aquesta WQ són enginyoses i amb una diversitat de recursos multimèdia de suport força complert, ja que es treballen a nivell individual i grupal, treballant l'anàlisi d'articles, d'històries personals escrites, vídeos, cançons i il.lustracions. El més interessant és que tot el treball personal i col.lectiu és materialitza en la creació d'un Blog, cooperativament, que pot servir a altres docents i educadors que necessitin recursos per treballar a l'aula, idea que he trobat molt interessant i enriquidora, des d'un punt de vista psicopedagògic.

Aquesta webquest té una gran potencial educatiu, ja que a través de les seves activitats, promou el canvi d'actitud del professorat davant els estereotips, sempre des d'un enfocament vivencial i amb una metodologia cooperativa i col.laborativa, com és el recurs webquest.


Crec que aquesta webquest parteix d'un model intercultural mitjà ja que té la intenció de reflexió, diàleg, negociació i resolució de conflictes de valors, amb la finalitat d'arribar a un nivell alt de interculturalitat o de transformació cultural, introduint aquest nou discurs en el professorat a qui va dirigit el material. Per tant aquesta webquest avança cap a un model intercultural fort ja que la intenció d'aquesta formació del professorat és per una banda incidir en que l'educació intercultural és cosa de tots i per altra, introduir la interculturalitat com a element transversal en el currículum de les escoles.


4.2 VALORACIÓ PAC 2 I PAC 3:

En la creació de la webquest (PAC2), ens marcàrem l’objectiu de crear un material formatiu perquè el professorat desenvolupi estratègies i habilitats interculturals per exercir la seva tasca docent en el context educatiu i així avançar en el treball sobre el currículum des d’una perspectiva intercultural.
La temàtica escollida va ser la comunicació intercultural. Podeu accedir a la webquest, des d’aquest mateix blog, ja que a la dreta d’aquest, està situat un enllaç d’accés directe.
Com veureu la wq Comunicació Intercultural, es plantegen un seguit d’activitats individuals i en grup, que mitjançant el treball cooperatiu i vivencial, es reflexiona sobre la pràctica diària dels docents, i poder aconseguir així un canvi d’actitud en aquesta comunicació com a vehicle de transmissió de valors.
Crec que és una eina força útil, ja que no es troben en la xarxa gaire material didàctic adreçat aquesta població, i per altra banda, és ben necessària la formació dels propis formadors, perquè en la seva pràctica diària transmeten valors, estereotips... no gaire acords a la perspectiva intercultural.
La webquest tracta de donar una nova perspectiva, en l’anàlisi del paper de la cultura en els processos de comunicació, donant un nou marc de referència per a interpretar la realitat cultural de les escoles i instituts i com abordar la tasca docent des d’aquesta nova perspectiva.

En la valoració d’un material en línia, també em vaig decantar per analitzar un material adreçat a formació contínua del professorat d’un claustre.
El cert, es que em va costar trobar webquests adreçades als docents, ja que la gran majora de material a la xarxa està destinat a l’alumnat ja sigui de primària o de secundària.
La webquest escollida va ser. I tu què creus? Estereotips als centres educatius.
A la dreta d’aquest blog, podeu trobar un enllaç d’accés directe aquesta webquest, que vaig trobar al directori phpwebquest.
Aquesta webquest mostra unes activitats molt ben elaborades, que parteixen de la pròpia experiència; i que finalitzen amb la creació d’un blog per tal de recollir tot el treball realitzat durant les activitats.
Mitjançant un treball individual i en grup, es reflexiona sobre els estereotips culturals que sovint podem transmetre en les aules, mentre exercim la nostra tasca docent.
Respon a la negociació de conflictes de valors, a través d’activitats, on cal dialogar, debatre, reflexionar i negociar, creant nous llenguatges culturals per donar una millor acollida a l’alumnat nouvingut i poder arribar a un currículum des d’una perspectiva intercultural.

En la realització d’aquesta PAC3, en la que havia de catalogar un recurs com la webquest comentada anteriorment, m’he adonat de la importància de saber analitzar els recursos que ens trobem a la xarxa. Sovint ens recolzem en materials didàctics trobats a través de buscadors a la xarxa, però no ens parem a pensar quins valors, quines intencions, i quina utilitat es desprèn d’aquests.
El fet d’escollir un d’aquests materials, i aturar-nos i reflexionar sobre aquest, i sobre si els objectius que pretén s’adeqüen a les meves necessitats.
Trobo molt interessants els directoris webquests, ja que faciliten molt la tasca en la recerca de material.

Finalment valoro molt positivament l’aprenentatge personal en aquestes dues pacs dedicades a les webquests; m’han ajudat a interioritzar els conceptes teòrics de l’assignatura.

Abans no sabia de l’existència d’aquests recurs; i crec que parteixen d’un treball cooperatiu a través de l’exploració individual i en grup; tot això d’una manera molt creativa, que potencien el pensament crític, la presa de decisions i en definitiva la transformació del coneixement.
Estic pensant treballar algunes qüestions al centre d’acollida on treballo, amb els nens i joves.